Ongelukkig zijn. Dat klinkt misschien erg negatief. Toch zijn er veel mensen die zich niet écht gelukkig voelen. Alles gaat zijn gangetje, elke dag is er weer één en zo ga je verder door het leven. In principe klopt alles en heb je het eigenlijk prima voor elkaar. Toch ontbreekt die sparkle, dat gouden randje. Datgene waar je echt een twinkel van in je ogen krijgt, een glimlach op je gezicht. Maar hoe komt het dat je je zo voelt? En wat kun je doen om gelukkiger te worden? We beginnen met goed nieuws: je hebt invloed op jouw geluksgevoel! Daar zul je wel aan moeten werken. In dit artikel helpen we je op weg met 15 tips voor geluk.

Een gecreëerde perfecte wereld

Mensen zijn van nature sociale wezens. We houden ervan om ons te verbinden en naar elkaar te kijken. Tegenwoordig kijken we ook naar elkaar via alle social media die er nu is. Een hele nieuwe wereld wordt gecreëerd. We zien de mooiste plaatjes, perfecte figuren en bijna alleen maar mooie mensen. Iedereen doet alleen maar leuke dingen en lijkt altijd gelukkig.

Maar wat doet dit met je? Van nature zijn we geneigd ons te vergelijken met anderen. Dit zorgt ervoor dat je je ongelukkiger gaat voelen. Waarom heb ik niet zo’n perfect figuur? Ben ik dan de enige die me niet helemaal happy voelt?

Zo wordt er een wereld gecreëerd die een nieuwe norm neerlegt. Van de buitenkant lijkt het alsof iedereen gelukkig is. Maar voelt dat voor jou ook zo?

En jouw geluk dan?

De norm lijkt gelukkig zijn. Wanneer je deze druk voelt wordt het moeilijk om echt realistisch naar je eigen situatie te kijken en te doen wat jouw gelukkig maakt. Je denkt niet meer vanuit jezelf, maar vanuit wat de omgeving van je verwacht.

Om gelukkiger te worden zal je het heft weer in eigen handen moeten nemen. De buitenwereld even laten voor wat het is en jezelf niet meer vergelijken. Je gaat je kijk veranderen en je focus verleggen. 

Werken aan jouw eigen geluk!

Hieronder geven we je 15 tips voor het werken aan jouw eigen geluk. Hoe kun je geluk bereiken door een andere kijk op de dingen? Wat zorgt voor een geluksgevoel? En hoe zorg je ervoor dat dat geluksgevoel leidt tot duurzaam geluk?

1. Kijk naar wat wel goed gaat.

Het lijkt heel simpel, maar in de praktijk doen we dit niet altijd. Ons brein is geneigd om zich te richten op wat er niet goed gaat. We hebben daar een soort van radar voor. Als we dit toelaten, zal je gevoel ook negatief gevoed worden. De eerste stap is dus een bewuste keuze maken om te kijken naar wat er wel goed gaat. 

Dit noemen we ook wel positieve psychologie. Dus focus je op de dingen die wel goed gaan in je leven!

2. Wees je bewust van wat jou blij maakt

Geluk begint bij een bewustwording. Kijk dus bewust naar jouw eigen leven. Wat zijn de dingen die jou blij maken? Waarvan krijg je een fijn gevoel? Wanneer je hier bewust over nadenkt krijg je hier meer inzicht in.

Waarschijnlijk zie je dat er stiekem best al wat dingen zijn die je blij maken. Dit zorgt al meteen voor een positief gevoel. Je kunt bijvoorbeeld een lijstje met dingen maken die waar je blij van wordt.

3. Wees dankbaar

Dankbaar zijn is een van de meest krachtige manieren om gelukkiger te worden. Het is als het ware een levenshouding. Je bekijkt dingen van de positieve kant en prijst jezelf gelukkig hiermee. Dit kan al heel simpel door eens wat vaker ‘dank je wel’ tegen iemand te zeggen. Gewoon tegen de caissière in de supermarkt of tegen de buurvrouw die de deur open houdt.

Je kunt ook je dankbaarheid uiten naar een dierbare vriend of vriendin. Vertel iemand hoe dankbaar je voor hem of haar bent. Hoeveel hij of zij voor je betekent. Van binnen weten we het wel, maar het hardop uitspreken zorgt vaak voor een mooi en dierbaar moment.

4. Zoek geluk in kleine dingen

Geluk. Het lijkt soms zo’n groot woord. Dat hoeft het niet te zijn. Wanneer jij ‘geluk’ ziet in de kleine en alledaagse dingen, wordt geluk ineens veel bereikbaarder.

Zoek je geluk dus niet in de grote (levens)doelen. Maar kijk elke dag naar de dingen die je doet, ziet en ervaart. Wat maakt je dan blij? Dit kan een zonnestraaltje in je gezicht zijn, een lach van een kind of een kopje thee. Zie het geluk in deze kleine momentjes.

Heb je toch een groot doel of een missie? Zie dan de stapjes richting jouw doel als geluksmomentjes. Zo hangt je geluk niet af van het behalen van je doel, maar worden de stapjes richting jouw doel gewaardeerd.

5. Zet je nieuwsgierige bril op

Elke dag lijkt haast wel hetzelfde. Je komt dezelfde dingen tegen, je hebt dezelfde routine en weinig lijkt meer bijzonder. Dat is jammer, want je kiest er eigenlijk voor om steeds hetzelfde pad te bewandelen. Hetzelfde pad, wat je hetzelfde gevoel geeft.

Wat als je eens een andere bril opzet? Je besluit om anders naar de wereld te kijken: je gaat kijken vanuit nieuwgierigheid! Alsof je opnieuw ontdekt wat elke dag voor jou in petto heeft. Welke mooie dingen zie je? Waarover kun je je verwonderen? Wat heb je nog nooit eerder gezien?

6. Focus op geluk

Een interessant weetje: elke seconde komen er zo’n 50.000 prikkels onze hersenen binnen. Van deze 50.000 prikkels gaan er slechts 2.000 prikkels door naar ons geheugen.

We kunnen invloed uitoefenen op de prikkels die we ‘doorsluizen’ naar ons geheugen door de focus te leggen op geluk. Wanneer we bewust gaan kijken naar de mooie en positieve dingen, zullen we die prikkels onthouden.

Focus je dus op wat je gelukkig maakt. De negatieve prikkels worden minder en de positieve prikkels blijven langer hangen en worden doorgesluisd naar ons lange termijn geheugen.

7. Geef

In deze maatschappij lijken we het soms verleerd: geven. Er is veel individualisme en we moeten vooral goed voor onszelf zorgen. Als we geven willen we er vaak ook iets voor terugkrijgen. Maar word je hier wel gelukkig van?

Het antwoord is nee. Geven maakt namelijk niet alleen de ontvanger blij, maar het maakt ook jou gelukkig. Geven is namelijk de flow van overvloed. Je geeft omdat je blijkbaar iets te geven hebt.

Zie dit dus als een win-win situatie en koppel daar geen verwachtingen aan. Geef omdat je wilt geven. Zo maakt ‘geven’ jou rijker en draagt het bij aan jouw geluk. 

8. Wees liefdevol

“Alles is liefde”, wie kent de film niet? De titel zegt eigenlijk alles. Liefdevol zijn is namelijk een staat waarin we veel positiviteit ervaren. We worden zacht voor onszelf en bekijken de dingen door een mooiere bril.

Wees dus als eerste liefdevol voor jezelf. We zijn namelijk geneigd om voor onszelf het meest streng te zijn. We vinden vaak dat we het niet goed doen of dat we geen fouten mogen maken. Dit helpt niet. Door ook je eigen gedrag met een liefdevolle blik te bekijken word je ook liever en zachter voor jezelf.   

Liefdevol zijn geldt ook voor de mensen om je heen. Doe je best om iemand te helpen, glimlach en maak echt connectie. Geniet bewust van de vrienden, familie, buren en alle mooie mensen om je heen.

9. Luister naar muziek

Een heerlijk liedje om keihard mee te zingen, een traantje laten om die mooie filmmuziek of een dansje maken op een lekker zomernummer. Muziek roept emoties op, het maakt gelukkig.

Als vanzelf gaat je lichaam vaak al een beetje meebewegen. Dat komt omdat het deel van je hersenen geactiveerd wordt wat dicht bij je motorische brein zit. Muziek zorgt er dus voor dat verschillende delen in je hersenen geactiveerd worden. Dit effect is nog sterker als je zelf een muziekinstrument bespeelt of op een andere manier muziek maakt!

Muziek roept dus emotie op. Het kan fijn zijn om even je tranen te laten gaan bij een sentimenteel nummer. Maar wat gebeurt er als je een vrolijk nummer opzet? Als vanzelf roept het een gelukkig gevoel op. Je wordt vrolijker en dan kan een klein dansje niet uitblijven.

Kijk hieronder naar het filmpje van Professor Dr. Erik Scherder. Hij vertelt over wat er gebeurt in je hersenen als je muziek hoort. 

10. Leer van een kind

Je zit op school en alles moet binnen kaders. Je moet op je stoel blijven zitten en mag alleen buitenspelen in de pauze. Je wordt volwassen en gaat vooral doen wat er van je verwacht wordt. Je neemt het leven erg serieus.

Zo zit onze opvoeding in elkaar. We leren om te voldoen aan een maatstaaf en binnen de lijntjes te kleuren. “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”.

We doen onszelf hiermee te kort. Als kind ben je namelijk nog helemaal onbevangen! Je speelt, je laat je emoties zien, je struikelt, huppelt en je verwondert je. Dit zijn allemaal dingen die we als volwassenen veel meer zouden moeten doen.

Dus leer van een kind. Laat je volwassenheid los en speel met het leven. Ga naar de speeltuin, doe alsof er niemand kijkt en kleur buiten de lijntjes.

11. Use the power of joy

The power of joy, oftewel ‘de kracht van vreugde’. Vreugde zit hem in kleine momentjes waar je even heel blij van wordt. Alsof er ineens energie door je heen stroomt en je instant geluk ervaart.

Hoe ervaar je vreugde en van welke dingen worden we blij? Uit onderzoek is gebleken dat wij vreugde halen uit ronde vormen, vrolijke kleuren, symmetrische dingen en het gevoel van lichtheid. Dit blijken universele kenmerken te zijn waar wij blij van worden.

Kijk een luchtballon! Wat een mooie regenboog! Bellenblaas bubbels, confetti of discodip op je ijsje. Worden we hier niet allemaal blij van?

12. Zoek de natuur op

De natuur heeft een magisch effect op ons. In de natuur kun je om je heen kijken en zie je allemaal prachtige dingen. Je mag je ontspannen en gewoon zijn wie je bent. De natuur relativeert.

Wil je even ontsnappen aan de drukte van alle dag, dan zoek je vaak de natuur op. Het is alsof je even terug naar de basis gaat. Je weer kunt opladen. Je kunt je verwonderen over hoe perfect alles werkt en elk seizoen weer een andere kleur aan de natuur geeft.

Een korte wandeling door de natuur kan er al voor zorgen dat je je gelukkiger voelt.

13. Lach

‘Lachen is gezond’, die uitspraak kennen we allemaal. Lachen ontspant, het is aanstekelijk en je gaat je automatisch blijer voelen wanneer je lacht. Wanneer je lacht wordt er namelijk een stofje in je hersenen vrijgemaakt. Dit stofje heet ‘endorfine’ en is één van de gelukshormonen.

Uit onderzoek is gebleken dat zelfs bij het opzetten van een ‘neplach’, je brein een positieve trigger krijgt.

Dus lachen met je vriendinnen, lachen om grappige filmpjes of een leuke mop. Laat je lekker gaan en laat de endorfine maar stromen!

14. Leg je geluksmomentjes vast

We hebben nu een aantal mooie tips gegeven om te werken aan jouw geluk. Hoe ervaar je eerder geluk? Wat maakt gelukkig? Maar hoe kun je ervoor zorgen dat jouw geluk groter wordt?

Je bent er inmiddels misschien achter dat er best wat geluksmomentjes in je leven zijn. Dat is al een mooie winst! Maar ze vliegen ook snel weer voorbij. Wat als je al die mooie momentjes van geluk vasthoudt? Ze tastbaar maakt?

Dat kun je doen door de momentjes vast te leggen. Je beleeft een momentje, voelt het geluksgevoel en vervolgens leg je het vast. Dit kun je doen door het maken van een foto. Een foto ‘vangt’ een moment en een gevoel. Het roept de bepaalde emotie op.

Je kunt je momentje ook opschrijven. Dat is vaak iets laagdrempeliger en kun je op elk moment doen. Door het maken van een foto of het opschrijven maak je gebruik van je beiden hersenhelften. Je gebruikt je creativiteit om het momentje vast te houden.    

14. Train je brein op geluk

Het opmerken en vastleggen van geluksmomentjes, dat is het begin van werken aan jouw eigen geluk. Het klinkt vrij eenvoudig, maar het heeft een groot effect op jouw brein en je geluksgevoel. Maar hoe zorg je er nu voor dat je naar duurzaam geluk toewerkt?

Dat doe je door jouw brein te trainen. In de sportschool ben je bezig om je lichaam te trainen. Bij elke training wordt jouw lichaam wat sterker en gezonder. Dit werkt ook zo in jouw brein en bij het veranderen van patronen.

Maar hoe train je jouw brein om gelukkiger te worden? Dat doe je door een geluksmomentje op te merken, deze vast te leggen en dit vervolgens elke dag te herhalen. Trainen is herhalen, herhalen, herhalen. Herhaling zorgt ervoor dat het beklijft en dat iets uiteindelijk een gewoonte wordt.

Elke dag bewandel jij een klein weggetje naar positiviteit en geluk. Je maakt een nieuwe verbinding in je brein. Door dit weggetje steeds weer te bewandelen, maak je het sterker. Jouw oude, meer negatieve, patronen veranderen in positievere patronen. Stapje voor stapje, dag voor dag, momentje voor momentje. 

Geluk komt niet altijd vanzelf, soms moet je er actief aan werken. Maar dit is ook leuk! Geniet van de weg naar jouw geluk. We hopen dat deze tips voor geluk jou verder helpen.